Creatieve lessen

Laat maar Zien bevat meer dan 500 digitale lessen voor groep 1 t/m 8. Er is een grote variatie in vormgevingsactiviteiten, zoals bedoeld in de kerndoelen: vlakke en ruimtelijke werkvormen, traditioneel (tekenen, handvaardigheid, textiel) en minder traditioneel (fotografie en animatie), naar de voorstelling, toegepast, naar de waarneming en beschouwende activiteiten. Welke vormgevingsactiviteit je kiest, elke les is zo opgebouwd dat het de creativiteit van kinderen maximaal stimuleert.

Procesgerichte didactiek

Het stimuleren van creativiteit bij kinderen staat bij Laat maar Zien centraal. Dat vereist een precieze mix van uitdaging, informatie in woord en beeld en variatiemogelijkheden. Laat maar zien biedt jou die cocktail door lessen aan te bieden volgens de procesgerichte didactiek. Deze didactiek beschrijft op een heldere manier hoe vormgeven in zijn werk gaat en met welke lesopbouw je het creatieve proces kunt stimuleren. Laat maar Zien sluit daarmee aan bij de huidige visie op creatief leren. Bekijk het leerplankader van SLO over kunstzinige oriëntatie.

Altijd actueel

Laat maar Zien wordt regelmatig aangevuld met nieuwe lessen. Daardoor kunnen we aansluiten bij de actualiteit. De lessen die ieder jaar speciaal voor de Kinderboekenweek worden ontwikkeld, zijn daar een mooi voorbeeld van. 

Lessen voor feestdagen

Rond de feestdagen zijn leerkrachten vaak op zoek naar beeldende activiteiten. Het zijn dé momenten om thematisch te werken. Bovendien kunnen de werkstukken gebruikt worden voor de aankleding van de klas of de school. Bij Laat maar Zien is er voor elk feest wel een geschikte activiteit.

Handige zoekfunctie

Zoek je een les bij een speciaal thema? Of wil je een activiteit vinden waarbij de keuze van het materiaal voorop staat? Via de filterpagina vind je snel een geschikte les. In de linker kolom vink je jouw voorkeuren aan. Rechts verschijnen de lessen die aan jouw zoekcriteria voldoen.

Complete lessen

Elke les is compleet, voorzien van goed beeldmateriaal, lesbeschrijvingen en een evaluatieformulier. Bekijk ze bij de gratis proeflessen.

Techniekstappen bij elke les

Technieken voordoen in de klas is moeilijk en vraagt veel voorbereidingstijd. Laat maar Zien heeft daarvoor techniekstappen ontwikkeld. Daarmee leg je handelingen stap voor stap aan kinderen uit: in woord en beeld. Tijdens de uitvoering doen ze dienst als geheugensteun voor jou en de kinderen.

Digishow

Het aantrekkelijke beeldmateriaal uit een les van Laat maar Zien, zet de leerkracht eenvoudig in met de digishow. Daarmee wordt elke afbeelding, voorzien van een prikkelende kijkvraag, groot geprojecteerd. De digishow voorziet ook in de projectie van de opdracht en de vragen voor de nabespreking. Completer kunnen we het niet maken.

Bouw je eigen leerlijn

Laat maar Zien biedt een ruime keuze aan lesactiviteiten. Dat maakt het mogelijk om voor je eigen klas of eigen school een passend programma samen te stellen. Met Mijn Leerlijn gaat dat heel eenvoudig. Door je favoriete lessen naar een leerlijn te slepen kun je het programma afstemmen op je eigen wensen en de visie van de school. Ook buitenschools aanbod en eigen lessen kunnen in Mijn Leerlijn worden opgenomen. Met één druk op de knop overzie je de leerlijn cultuureducatie voor groep 1 t/m 8. Bekijk het filmpje en leer in 1,5 minuut alles over Mijn Leerlijn. Je kunt ook de tourpagina van Mijn Leerlijn bekijken.

Kruisbestuiving

Mijn Leerlijn kan ook aangevuld worden met lessen uit de methode Laat maar Lezen. Zo integreer je beeldend onderwijs en creatief schrijven in een doorgaande leerlijn.

Leerplankader SLO

SLO heeft in 2014 een leerplankader voor kunstzinnige oriëntatie ontwikkeld. Dit kader helpt leerkrachten bij het samenstellen van leerlijnen. Wil je weten hoe Laat maar Zien zich verhoudt tot dit leerplankader? Lees verder.

Kunsteducatie

Kunstenaars hebben een bijzondere kijk op de wereld. Daar kunnen we van leren. Veel van de lessen van Laat maar Zien beginnen daarom met het werk van kunstenaars. Kunstenaars van vroeger en van nu, van dichtbij en van ver weg, bekend en minder bekend. Zo zal je Nederlandse meesters als Van Gogh, Rembrandt en Mondriaan zeker in de lessen tegenkomen. Maar ook de lijnen van Nasca, het logo van Nike en de patronen van de Ndebele komen aan bod. Laat maar Zien heeft zelfs een speciale leerlijn Kunst en Cultuur.

Cultureel erfgoed

Alles wat wij mensen creëren kun je cultuurproducten noemen. Een aantal van die producten is zo bepalend voor een cultuur dat wij ze als cultureel erfgoed bestempelen. Bij Laat maar Zien maken kinderen kennis met deze producten, variërend van de kleding van Victor en Rolf en de gebouwen van Dudok tot de gedichten van Cees Budding en de molens van Kinderdijk.

Thematisch werken

Thematisch werken bevordert betrokkenheid en daarmee het leren. Per les geven we aan bij welke inhoud van een ander vakgebied de les zou kunnen aansluiten. Je kunt met een beeldende les prima de inhoud van geschiedenis aan bod laten komen of natuuronderwijs verwerken met een beeldende opdracht. 

Quotes

Ruim 1000 basisscholen maken gebruik van Laat maar Zien. Wil je weten hoe je collega’s over Laat maar Zien denken? Bekijk dan Laat maar Zien in de media.

Terug naar boven
© 2016 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012