De Kraanvogel evalueert Mijn Leerlijn

De Kraanvogel evalueert Mijn Leerlijn
Alle leerkrachten hebben het afgelopen jaar met veel plezier gewerkt met de leerlijn. Er zijn ook een paar knelpunten naar voren gekomen. De lessen sloten, door het gebruik van de vaste leerlijn, niet altijd aan bij de actualiteit van de school. Ook merkten ze dat het niveau van de opdracht soms te hoog was voor de groep. Sommige leerlingen hadden te weinig ervaring met beeldend onderwijs, zo concludeerden de leerkrachten. Met name de groepen in de bovenbouw konden daardoor niet altijd goed uit de voeten met de opdrachten. Ze kregen bijvoorbeeld te maken met materialen of technieken die voor hen nieuw waren. Het was verstandiger geweest lessen van een lager niveau in te zetten zodat de opdracht beter bij de leerlingen aansloot. 

Het team had bewust gekozen voor het werken met de vast leerlijn in verband met de aangeboden structuur. Dit schooljaar gaan ze hun eigen leerlijn samenstellen. Dat is makkelijk realiseerbaar met de tool Mijn Leerlijn. Door het toevoegen of verwisselen van lessen kun je op elk moment je programma aanpassen. Aan het eind van het schooljaar wordt het programma opgeslagen. De leerkracht die de klas overneemt, kan de 'oude' leerlijn erbij pakken en daarop doorbouwen.

In het nieuwe schooljaar gaat de Kraanvogel ook werken met het project 'Leskracht'. Daarin zijn de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur geïntegreerd. De Kraanvogel wil Mijn Leerlijn zo samenstellen dat de lessen van Leskracht, waar mogelijk, aansluiten bij de lessen van Laat maar Zien. Ze hebben besloten een korte cursus te volgen. Één van de ontwikkelaars van Laat maar Zien, Mech Benjaminsen, zal begin dit jaar samen met de Kraanvogel een eigen leerlijn samenstellen.

Wij wensen de Kraanvogel veel inspiratie en een goede vlucht!

Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012