Lente

Groep 1 - 2

Titel en lesactiviteit Dimensie Beeldaspect Vakgebied
Dooi (Manon de Roode)

Kijk eens goed naar twee afbeeldingen van Manon de Roode. Benoem de onderdelen van de sneeuwman en het landschap. Zie je ook dat het ‘dooit’?

vorm (houding, expressie), kleur Nederlands
Er is een jonkie geboren!

Knip uit de buik van de wc-rol een jong en bepaal met de ‘aankleding’ met plakkaatverf of gekleurd papier om welk dier het gaat; schaap met lam, koe met kalf, varken met big etc.

vorm, kleur en textuur Aardrijkskunde, Natuur en techniek
Geboren

De kinderen maken een geboortekaartje voor Dottie's kleintjes. Ze tekenen niet alleen het kaartje, ze schrijven en stempelen er ook de tekst bij. Die tekst kan uit echte letters bestaan, maar ook uit kriebels en krabbels. 

Natuur en techniek, Beeldend onderwijs
Gedicht in de lente

Maak samen met andere kinderen en de juf/meester een gedicht over de lente. 

klank Natuur en techniek, Muziek
Kikker is kikker

Maak een collage van een kikker met uitgeknipte en gescheurde delen van kleurvlakken die je hebt gemaakt door ‘rubbing’ met oliepastel.

vorm (vlakke vorm), kleur (kleurnuance) Mens en samenleving, Natuur en techniek
Knipkunst (Henri Matisse)

Vouw twee vouwblaadjes en knip twee halve bloemvormen uit. Plak met de bloemvormen en restvormen een 'bloemencompositie'.

vorm (restvorm), compositie (decoratie) Natuur en techniek
Mijn eigen stukje strand 1 van 3

Maak met de duimpot techniek verschillende schelpen en een zeester uit één stuk van chamotteklei.

vorm en textuur Natuur en techniek
Mijn eigen stukje strand 2 van 3

Maak op een ondergrond van karton een eigen stukje strand. Beplak het met ´golven´ van verschillende kleuren blauw papier (scheuren en kreuken) en zand.

textuur en kleur Natuur en techniek
Mijn eigen stukje strand 3 van 3

Wrijf pastelkrijt tot poeder en experimenteer met de kleuren. Breng deze kleuren zo aan op je schelpen dat de zachte kleuren in elkaar overlopen. Geef ze dan een mooie plek op je eigen strandje.

textuur en kleur Natuur en techniek
Pop-up vlinder

Maak een kaart met in oliepastel getekende bloemen en waaruit als verrassing bij het opendoen een met viltstift getekende vlinder op popt.

vorm (verschijningsvorm), compositie (symmetrie) Natuur en techniek
Rupsje nooit genoeg

Maak met sitspapier een collage van Rupsje Nooit-Genoeg. Laat door de vorm en kleur zien dat hij zich vol eet met allerlei gezond en ongezond eten.

vorm (verschijningsvorm opgebouwd uit delen), kleur (kleurnuance) Mens en samenleving, Natuur en techniek
Vlieg en fladder vlinders

Maak van papier een bijzondere vlinder op een stukje ijzerdraad. Geef je vlinder met viltstift fraai gekleurde vleugels door het tekenen van verschillende structuren. Kun je de vleugels aan beide kanten hetzelfde maken (spiegelsymmetrie)?

vorm (contour, vlakke vorm), compositie (symmetrie), kleur (opvallende en onopvallende kleuren) Natuur en techniek, Rekenen en wiskunde
Voor jou de mooiste bloemen

Nadat je naar bloemen hebt gekeken, eraan gevoeld en geroken, maak je een schilderwerk van drie bloemen met vingerverf en een stokje op donker gekleurd papier.

kleur (mengen), vorm (verschijningsvorm) Mens en samenleving, Natuur en techniek
Wat een Weer!

Teken met droge pastel een of meerdere personen in barre weersomstandigheden. Teken, stippel, arceer en veeg zodat het lijkt of de persoon echt in de regen, wind of sneeuw lijkt te lopen.

vorm (verschijningsvorm en arceren), compositie (beweging) Aardrijkskunde, Natuur en techniek

Groep 3 - 4

Titel en lesactiviteit Dimensie Beeldaspect Vakgebied
Allemaal beestjes

Teken met potlood kleine krioelende beestjes in het groot. Gebruik diverse arceringen en licht/donker.

vorm (lijn, arcering), kleur (licht/donker) Natuur en techniek
Bloemenkracht, lentepracht

Schilder met plakkaatverf lentebloemen naar de waarneming tegen een contrasterende achtergrond.

kleur (nuances en contrasten) en vorm (contour) Aardrijkskunde, Natuur en techniek
Dieren met hun jong

Knip uit een toiletrol ‘moederdier met een jong’ . Bepaal met het opplakken van diverse stofjes, om welk dier het gaat; schaap met lam, koe met kalf, varken met big etc.

vorm, kleur en textuur Aardrijkskunde, Natuur en techniek
Fleurige parade

Teken een wagen en/of toeschouwers van een bloemencorso met viltstift en bestempel die met stokjes en dopjes.

compositie, kleur, vorm Aardrijkskunde
Gesnater in het water

Schets met potlood watervogels die zwemmen en aan de rand van de sloot staan. Schilder ze daarna in met waterverf in en knip ze langs de contour uit.

kleur (mengen, nuances), vorm (vormspecifieke eigenschappen van vogels), ruimte (overlapping, groot/klein) Natuur en techniek
Groene vingers

Rijg bloemijzerdraad door een stukje jute. Breng er stukjes zijdevloei in aan. Kreuk, vervorm en knip het tot de mooiste bloemen.

ruimte (ruimtelijke constructie), kleur (contrast en nuance), vorm (vormsoort) Natuur en techniek
Hier is het huis van de kriebels

De kinderen beschrijven 'de woning' van een bodemdier naar keuze. Zij verzamelen feiten en beschrijven hoe de woon-plek eruit ziet, hoe deze gemaakt is en welke functies deze plek voor het dier heeft. Uiteraard laten ze hun fantasie ook de vrije loop. 

zin Natuur en techniek, Muziek, Beeldend onderwijs
Klikspaan 1 van 3

Maak een Klikspaan, een wezentje dat verklapt waar de wind vandaan komt. Knip delen uit ribkarton, plak die delen haaks op elkaar waardoor de vorm stevig wordt. Prik hem op een satéstokje en controleer of hij werkt.

vorm, kleur en constructie Aardrijkskunde, Natuur en techniek
Klikspaan 2 van 3

Ga op zoek naar de juiste kleurstelling voor je klikspaan. Probeer verschillende kleuren uit met oliepastel en ecoline. Welke kleur steekt goed af tegen een blauwe lucht?

vorm, kleur en constructie Aardrijkskunde, Natuur en techniek
Klikspaan 3 van 3

Maak de Klikspaan af. Beplak het karton met heldere kleuren sits- en vliegerpapier.

vorm, kleur en constructie Aardrijkskunde, Natuur en techniek
Met oom Vincent naar de Betuwe 1 van 2 (Vincent van Gogh)

Bespreek in de kring de schilderijen van Oom Vincent (van Gogh). Benoem de verschillen met foto’s van bomen in bloesem.

vorm en kleur
Met oom Vincent naar de Betuwe 2 van 2 (Vincent van Gogh)

Maak n.a.v. het verhaal uit de vorige les, met oliepastel, een lichte schets van takken in bloei met één of meer vogels. Schilder de ‘lucht’ in met ecoline.

vorm, compositie en kleur
Paradijs op je bordje (Corneille)

Schilder, geinspireerd door Corneille (Les: Op reis naar het Paradijs), een paradijsje met felle kleuren (acrylverf) op een kartonnen of echt bord.

Kleur (nuances en contrasten), Vorm (contour en lijn), Compositie (plaatsing in het vlak) Mens en samenleving
Pipiduu! Pipiduu! Het is lente!!

De kinderen maken een lenteversje met vogelgeluiden.

Natuur en techniek, Muziek, Beeldend onderwijs
Ras, ras, ras, met m’n plu door de plas

Teken met houtskool jezelf, terwijl je met paraplu en laarzen aan door een plas loopt.

vorm (verschijningsvorm), kleur (lichtdonker), compositie (spiegeling) Natuur en techniek
Schelpen zoeken met de hand 1 van 2

Druk met lepels schelpvormen in klei, bewerk en versier ze en giet ze vol met gips.

vorm en textuur Natuur en techniek
Schelpen zoeken met de hand 2 van 2

Haal de uitgeharde gipsschelpen los uit de klei en beschilder ze met waterverf in zachte tinten met kleurovergangen.

vorm, textuur, kleur Natuur en techniek
Schelpendoosje

Maak een ovalen doosje van gekleurd papier. Versier deksel en rand door veel gelijke vormen te knippen en daarmee een patroon te plakken.

ruimte (ruimteomvattende vorm), vorm (geometrische vorm, ovaal) compositie (patroon) Rekenen en wiskunde
Zo ziet kriebel er uit

Maak een collage van een kriebelbeestje. Arceer met potlood textuuren en licht en donker effecten voor de huid. Knip of scheur, schuif en plak onderdelen van het dier tot een bijzonder kriebeldier.

Natuur en techniek

Groep 5 - 6

Titel en lesactiviteit Dimensie Beeldaspect Vakgebied
Allemaal beestjes

Teken met Oost-Indisch inkt een blad vol met beestjes in een potje. Laat de beestjes krioelen door tekenen en stempelen te combineren.

vorm (lijn), compositie (plaatsing en herhaling) Natuur en techniek
Die hoed staat je goed! 3 van 3

Voeg allerlei materiaal en decoratieve attributen toe aan de hoed, waardoor deze mogelijk naar een thema gaat verwijzen of vervreemdend gaat werken.

compositie, kleur, textuur Mens en samenleving
Het regent pijpenstelen 1 van 2 (David Hockney)

Ontdek op welke manieren David Hockney en striptekenaars de regen in hun tekeningen verbeelden.

ruimte, kleur, compositie Natuur en techniek
Het regent pijpenstelen 2 van 2

Laat zien hoe mensen worden overvallen door een bui regen. Teken met viltstiften de neerstromende regen en de opspattende druppels in de plassen.

compositie (spiegeling, herhaling), kleur (nuance en contrast), ruimte (ruimtesuggestie) Natuur en techniek
In de wolken 1 van 2

Maak vlekken met waterverf en penseel. Draai die vlekken en ontdek verborgen figuren. Teken ze met wasknijper en satéstokjes verder uit.

vorm en kleur Schrijven
Lentestrip

Teken het groeiproces van een bloembol in stappen, kleur die en stel er een strip/beeldverhaal mee samen.

compositie (beweging), vorm (contour en lijn) Natuur en techniek
Onder de loep

Maak van chenilledraad een ruimtelijk insect van ongeveer 15 cm lengte en een angstaanjagend uiterlijk door de vorm en de huid van de lichaamsdelen.

vorm (detaillering), textuur (huid) Natuur en techniek
Seizoenskalender 1 van 2

Ontwerp één van de vier pagina’s van een seizoenskalender. Knip seizoensmotieven uit stevig papier en plak die op stroken grijsbord. Samen vormen ze de drukvorm waarmee in de volgende les de sierrand van de seizoenskalender wordt gedrukt.

vorm/restvorm, compositie, decoratie Mens en samenleving, Natuur en techniek
Seizoenskalender 2 van 2

Ieder kind drukt zijn eigen seizoensrand vier keer af. Na droging wissel je het drukwerk uit zodat je een eigen seizoenskalender kan samenstellen.

kleur Mens en samenleving, Natuur en techniek
Sssttt …. geheim!

Schrijf een brief in een zelf bedacht geheimschrift en ontcijfer het geheimschrift van een ander.

letter Geschiedenis
Vaas met bloemen 1 van 2 (diverse kunstenaars)

Knip van papier een sierlijke vaas die symmetrisch is. Schilder vervolgens met plakkaatverf en naar de waarneming bloemen die in de vaas staan. Let op de typische bloemvormen, kleurnuances en contrasten om het bloemstilleven zo echt mogelijk te laten lijken.

Natuur en techniek
Vaas met bloemen 2a van 2 (diverse kunstenaars)

Versier, door te stempelen met ecoline, de vaas met een ritmisch patroon van geometrische vormen en plaats de vaas onder het bloemstilleven.

Natuur en techniek, Rekenen en wiskunde
Vaas met bloemen 2b van 2

Versier een papieren vaas met blauwe waterverf door gestileerde bloemmotieven uit lijn en vlak te schilderen. 

Geschiedenis
Vincent en de vogelverschrikker (Vincent van Gogh)

Teken met oliepastelkrijt een moestuin met vogelverschrikker in de sfeer van Vincent, en overschilder die met ecoline.

kleur (mengen), ruimte-suggestie (plaatsing in het grondvlak), textuur (huid en geleding) Aardrijkskunde
Wie niet weg is, is gezien!

Maak uit losse onderdelen een collage uit tijdschriften en getekende personen van kinderen die in het bos verstoppertje spelen.

ruimte (ruimtesuggestie) Mens en samenleving, Rekenen en wiskunde

Groep 7 - 8

Titel en lesactiviteit Dimensie Beeldaspect Vakgebied
Door de bloemen het boeket niet meer zien (diverse kunstenaars)

Teken met viltstift een druk bloemstilleven. Geef de vormen weer met arceringen.

Mens en samenleving
Ei-geheimen 1 van 2

Boetseer twee eieren met chamotteklei. Snij ze door en leg de delen op een ondergrond van karton en vershoudfolie. Lamineer met stukjes krant en plaksel een schaal om de eivorm.

ruimte (plastische vorm), vorm (verschijningsvorm) Geschiedenis, Mens en samenleving
Ei-geheimen 2 van 2

Beschilder je eischalen met acrylverf en bevestigen ze als deurtjes op een achgtergrond van gekleurd papier.

kleur (symboliek, nuances en contrasten), vorm (figuur en restvorm)
Het ei van Columbus

De kinderen tekenen de letterlijke betekenis van een uitdrukking en gebruiken deze uitdrukking in een korte tekst, waardoor de figuurlijke betekenis duidelijk wordt.

Ontmoeting in de mist

Maak met pastelkrijt een schets van een spannende plek met bomen en lantaarnpalen, omgeven door mist, ideaal voor een mist-erieuze ontmoeting.

vorm, kleur, ruimte, compositie Natuur en techniek
Pasen met de Ndebele

Bestudeer de patronen van de Ndebele. Teken en kleur met watervaste viltstiften een grof patroon op je ei.

compositie (decoratie, patroon) Mens en samenleving, Rekenen en wiskunde
Regen in de stad

Met houtskool tekenen de kinderen een impressie van een bezoek aan de stad in de regen.

ruimte (suggestie), kleur (lichtdonker), compositie (spiegeling) Natuur en techniek
Zeg het met bloemen

Maak met een sjabloon en de tamponneertechniek een bloemenpatroon voor de kleding van jouw idool door het toepassen van spiegelen of roteren.

compositie (herhalen, spiegelen, roteren) Mens en samenleving, Rekenen en wiskunde
Lestip : Mooi verhaal!
Laat de kinderen een verhaal schrijven bij de werkstukken. Jonge kinderen kunnen het verhaal aan kinderen van de bovenbouw vertellen. De bovenbouwers schrijven het voor ze op.
Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012