Pasen

Groep 1 - 2

Titel en lesactiviteit Dimensie Beeldaspect Vakgebied
De kerk

Schrijf op een woordkaartje wat je in een kerk kunt vinden. Maak er een passende tekening bij. Met een papier waarop 6 plaatjes en woorden staan, ga je op speurtocht in de kerk. Kun je alles vinden? 

woord Mens en samenleving, Schrijven, Beeldend onderwijs
Er is een jonkie geboren!

Knip uit de buik van de wc-rol een jong en bepaal met de ‘aankleding’ met plakkaatverf of gekleurd papier om welk dier het gaat; schaap met lam, koe met kalf, varken met big etc.

vorm, kleur en textuur Aardrijkskunde, Natuur en techniek
Kip en ei verhaal

Teken verhalend en spelenderwijs eivormen met viltstift op een getint vel papier. Laat daaruit met stukjes gekleurd zijdevloei een ei, kuiken, een kip en een haan ontstaan.

Vorm en kleur Mens en samenleving
Kip wat vind je van mijn eitjes

Versier het ei dat je kip gaat uitbroeden met viltstift, het liefst zo, dat je aan de kleur van de motieven kunt zien bij welke kip het hoort.

compositie (versieren, herhaling) Mens en samenleving, Rekenen en wiskunde
Rijtjes op eitjes

Maak door middel van stempelen met ecoline een kleurrijk ritmisch patroon op een grote, uitgeknipte eivorm. Maak daarbij gebruik van een door vouwen verkregen raster in je vel papier.

Mens en samenleving

Groep 3 - 4

Titel en lesactiviteit Dimensie Beeldaspect Vakgebied
Blij ei?

Schilder met plakkaatverf of teken met oliepastel grote expressieve ei-gezichten op tekenpapier. Maak gebruik van verschillende schildertechnieken. Zo’n gezicht kan vrolijk, boos, verbaasd of verdrietig zijn.

vorm (expressieve vorm) kleur (expressieve kleuren) Mens en samenleving
Dieren met hun jong

Knip uit een toiletrol ‘moederdier met een jong’ . Bepaal met het opplakken van diverse stofjes, om welk dier het gaat; schaap met lam, koe met kalf, varken met big etc.

vorm, kleur en textuur Aardrijkskunde, Natuur en techniek
Ei ei eindeloos

Maak een placemat met symmetrisch uitgeknipte eivormen (‘matje’) voor het Paasontbijt met als uitgangspunt het knippen van een matje. Versier elk ei met viltstift op een andere manier door gekleurde motieven en patronen.

compositie (herhaling, ritme, versieren, patroon) Mens en samenleving, Rekenen en wiskunde
Het ei van Gaudi (Antonio Gaudi)

Laat je inspireren door de mozaïeken van Antonio Gaudi. Lamineer een ballon met papier-maché en breng er met stukjes sitspapier mozaïek op aan.

compositie, decoratie, vorm-restvorm Geschiedenis, Mens en samenleving
Schalen voor het suikerfeest - Kinderboekenweek

De kinderen krijgen een kartonnen bordje (schaaltje) en een vouwblaadje. Ze vouwen het en knippen er vormen uit. Daarmee plakken ze een symmetrische siervorm op hun schaaltje.

Compositie (herhalen, ordenen, groeperen), Kleur (nuances en contrast) Mens en samenleving
Tafeltje dek je

Vlecht met papierstroken een placemat waarbij je door kleur en compositie laat zien bij welke gelegenheid de placemat past. Versier de randen met kleine afbeeldingen.

compositie (regelmaat, drukke of rustige compositie), kleur (contrast, nuance) Mens en samenleving, Rekenen en wiskunde
We maken een feestboek!

De kinderen maken in een groepje van maximaal 8 kinderen een informatief 'vouwboek' over een feest (een klein groepswerkstuk). 

tekst Geschiedenis, Mens en samenleving, Muziek, Beeldend onderwijs

Groep 5 - 6

Titel en lesactiviteit Dimensie Beeldaspect Vakgebied
Eitje voor de Ndebele

Bestudeer de patronen van de Ndebele en teken in deze stijl de lijnen met zwarte viltstift. Kleur dan de vormen met gekleurde stiften.

compositie (decoratie, patroon) Mens en samenleving, Rekenen en wiskunde
Er op of er onder

Vlecht met papierstroken een placemat. Versier de randen met kleine afbeeldingen. Laat door het patroon en de kleurstelling zien bij welk gerecht de placemat hoort.

compositie (regelmaat, drukke of rustige compositie), kleur (symboolkleuren) Mens en samenleving
Ode aan de kip

Knip onderdelen uit een eierdoos en verpak je ei zo, dat die als basis voor jouw ‘standbeeld’ voor de Kip kan dienen. Lijm er onderdelen van de kip op en kleedt ‘m aan met gekleurd papier en veren.

compositie, constructie Mens en samenleving

Groep 7 - 8

Titel en lesactiviteit Dimensie Beeldaspect Vakgebied
Ei-geheimen 1 van 2

Boetseer twee eieren met chamotteklei. Snij ze door en leg de delen op een ondergrond van karton en vershoudfolie. Lamineer met stukjes krant en plaksel een schaal om de eivorm.

ruimte (plastische vorm), vorm (verschijningsvorm) Geschiedenis, Mens en samenleving
Ei-geheimen 2 van 2

Beschilder je eischalen met acrylverf en bevestigen ze als deurtjes op een achgtergrond van gekleurd papier.

kleur (symboliek, nuances en contrasten), vorm (figuur en restvorm)
Ei-motie

Maak een animatiefilmpje over een ei met steeds een veranderend gezicht. Door verschuiving van ogen, mond en wenkbrauwen worden de emoties verbeeld. Laat ze met ‘jabbertalk’ me elkaar praten.

vorm (vormspecifieke eigenschappen van een gezicht), compositie (beweging d.m.v. herhaling en minimale veranderingen per een beeld) Drama, ICT
Het ei van Columbus

De kinderen tekenen de letterlijke betekenis van een uitdrukking en gebruiken deze uitdrukking in een korte tekst, waardoor de figuurlijke betekenis duidelijk wordt.

Ontwerp je tafelkleed

Ontwerp op een blanco tafelkleed een eigen dessin met ecoloine, kwast, sjabloons en stempelvormen.

Compositie: herhalen, spiegelen en roteren; Kleur: nuance en contrast; Vorm: vormsoort; Mens en samenleving, Rekenen en wiskunde
Pasen met de Ndebele

Bestudeer de patronen van de Ndebele. Teken en kleur met watervaste viltstiften een grof patroon op je ei.

compositie (decoratie, patroon) Mens en samenleving, Rekenen en wiskunde
Tafel dekken

Teken met (kleur)potlood een gedekte tafel vanuit een door jou gekozen standpunt.

compositie, ruimte Mens en samenleving
Toveren met een eitje

Verpak een ei met verschillende natuurlijke materialen als pitriet, raffia, wol, karton, pakpapier, leer, vlas, touw en linnen en onderzoek daarbij functies van verpakken.

compositie, decoratie Mens en samenleving
Lestip : Aanpassen van een les, dat mag!
Natuurlijk. De lessen zijn ‘slechts’ voorstellen. Vind je de techniek interessant maar wil je een andere inhoud. Pas de les naar eigen inzicht aan.
Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012