Schoolbrede projecten

Zoek je een beeldend project voor een creatieve (mid)dag? Wil je school-breed werken aan beeldende producten? Probeer je thematisch werken te versterken met beeldende activiteiten? Bekijk dan een van onze school-brede projecten. Een school-breed project bestaat uit vier lessen, die qua niveau verschillen maar qua thema op elkaar aansluiten. Zo kan elk kind op zijn eigen niveau werken aan een centraal thema. Klik op een van onderstaande thema’s.

Bouwen en wonen
Overal ter wereld bouwen mensen huizen, meestal met de materialen uit hun omgeving. Kijk maar eens goed naar al die verschillen. Van welk materiaal wordt een huis gemaakt? Welke vorm heeft het huis? Hoeveel mensen wonen er in het huis? En, hoe wordt het huis geconstrueerd?
In dit project maken de kleuters met luciferhoutjes een huizencollage. Vanaf groep 3 wordt er ruimtelijk gewerkt. Groep 3-4 gaat met papier aan de slag, de kinderen in de bovenbouw werken met restmaterialen.

Dit thema leent zich uitstekend voor de koppeling naar aardrijkskunde en natuur en techniek. Bij de presentatie kunnen de diverse steden aan elkaar getoond worden waarbij informatie over de achtergrond van de specifieke huizenbouw middels muurkranten kan worden toegelicht.
 

Als een vis in het water
Edgar leerde als brandweerman duiken. Toen ontdekte hij alles wat leeft op de bodem van meren en zeeën. Hij was verbijsterd door de schoonheid van deze nieuwe wereld. Met zijn camera maakt hij nu de mooiste opnamen en wil ons graag laten meegenieten. ‘Laten we met respect omgaan met de prachtige dieren in de zeeën’, vraagt Edgar.

Tijdens dit project laten de kleuters al stempelend hele scholen vissen ontstaan. De andere kinderen werken met oliepastel en ecoline om de prachtige onderwaterwereld te verbeelden.

Dit project sluit prachtig aan bij natuuronderwijs met speciale aandacht voor de waarde van dit speciale ecosysteem. Met film als ‘Finding Nemo’ voor de jongere kinderen en ‘Ontdekkingsreis onder zee’ van Cousteau voor de oudere kinderen kun je het project opstarten of afsluiten.
 

Sport en spel
Sport spreekt velen tot de verbeelding. De Olympische (zomer of winter) spelen zijn niet voor niks een wereldgebeurtenis. De knapste sporters komen om te strijden voor de eer en het hoogst haalbare: GOUD. Ze trainen uren, dagen en jaren om de beste te worden.

Tijdens dit beeldende project wordt de gymzaal intensief gebruikt. Kinderen bewegen en sporten zelf en proberen specifieke bewegingen en sporthoudingen vast te leggen, ieder op hun eigen niveau. De kleuters maken een kijkdoos van een wedstrijd. De kinderen uit groep 3-4 gaan naar de oorsprong van de Olympische spelen en laten net als de Griekse vaasschilders sporters op hun vazen verschijnen. Kinderen uit groep 5-6 maken een kartondruk van bal-spelende-sporters. De bovenbouwers leggen met de fotocamera een beweging vast en zetten die om in een figuur van ijzerdraad en gips.

Dit project kan gecombineerd worden met de nationale sportweek (www.nationalesportweek.nl) of aansluiten bij projecten om gezond leven en meer bewegen te stimuleren (www.sportknowhowxl.nl).
 

Singing in the rain
Het regent pijpenstelen. Mensen vinden dat meestal niet fijn. Maar met laarzen aan en een paraplu boven je hoofd kan dat zomaar veranderen. Dan is het heerlijk om door de plassen te lopen, stampen of springen. Kijken ernaar is ook een feest. Heb je wel eens op de spiegeling in de plas gelet? En hoe de regendruppels uiteen spatten?

In vier niveaugroepen wordt er gewerkt met het thema regen. Diverse tekentechnieken komen aan bod: houtskool, droge pastel en viltstift.

Hang aan het eind van de dag al het regenachtige werk bij elkaar en open de expositie met een dans op het lied ‘I am singing in the rain’.
 

We zien ze vliegen
Of ze nu buiten zijn of in een kooitje zitten. Elke ochtend fluiten, zingen, tjilpen en kwetteren de vogeltjes. Het zijn mooie vogeltjes met verschillende veren in allerlei kleuren en met prachtige staarten. De kinderen gaan aan de slag met het thema vogels. Met gekleurd papier maken ze vrolijke en vreemde vogels op het platte vlak (1-2 en 5-6) of ruimtelijk (3-4 en 7-8). Zo bijzonder dat ze het liefst hun vogeltje uit het raam willen laten vliegen.

Het zou mooi zijn om alle (of een selectie) vogels te fotograferen en er een vogelboek of website van samen te stellen. Naast de afbeelding wordt een tekst geplaatst. Ieder kind beschrijft zijn eigen vogel met kenmerken als: herkomst, formaat, broedperiode, aantal eieren, wat ze eten enz. Zo wordt beeldend werk mooi geïntegreerd met Nederlands en natuuronderwijs. Kinderen van groep 7 en 8 kunnen de jongste kinderen helpen bij het opschrijven van de teksten.

Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012