Bekijk het maar beeldaspectenspel

4 manieren om al spelend de beeldaspecten te leren

Bekijk het maar is een kaartspel waarmee je actief de beeldaspecten leert (her)kennen, toepassen en analyseren.

Bekijk het maar beeldaspectenspel
In dit spel koppel je speelkaarten met beeldende begrippen aan speelkaarten met afbeeldingen. Als je een match kunt maken, beargumenteer je voor je medespelers de combinatie. Met een goede argumentatie verdien je punten in de vorm van spelfiches. Het spel bevat ook actiekaarten die de speler aanzetten om een beeldaspect te fotograferen en/of te tekenen. Jokerkaarten kunnen worden ingezet om met een eigen gekozen beeldaspect een match te kunnen maken. Wie als eerste 100 punten verdient, wint het spel.

Deze serious game kan op 4 verschillende manieren worden gespeeld:
Beeldrijgen, Beeldbluffen, Beeldendset of Bekijk het maar.
Bekijk ook de infofilm Bekijk het maar.

 

Bekijk het maar beeldaspectenspel
Door het spel, in verschillende varianten, regelmatig te spelen leer je op actieve wijze de beeldaspecten. Deze ludodidactische activiteit zorgt ervoor dat leerlingen/studenten meer gemotiveerd  en op verschillende manieren met de leerstof werken. Zo leren ze ook daadwerkelijk de verbanden tussen de begrippen en de beelden te leggen en te beargumenteren. De docent is hierbij de spelbegeleider. Het spel kan daarna ook als toets worden gebruikt.

Doelgroep: studenten PABO en Kunst en vormgeving, MBO en leerlingen VO.

Tijdsduur: ongeveer 60-80 minuten
Aantal spelers: 4 t/m 8

Het spel is in samenwerking met het Expertise centrum van de HKU ontwikkeld en uitvoerig op de doelgroep getest.

Het spel is aangekocht door de pabo's HAN Arnhem Nijmegen, IPABO Amsterdam-Alkmaar, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en PABO Hogeschool Windesheim Zwolle.

Meer weten? Neem dan contact op met Robert Stieltjes.

Ludodactiek
Het gerbuik van games voor educatie en onderwijs wordt ludodidactiek genoemd. Binnen deze didactiek wordt gebruik gemaakt van ontwerpprincipes die ook gebruikt worden bij het ontwikkelen van games met als doel de motivatie van de leerlingen en de retentiewaarde van de leerstof te verhogen.
Wil je meer weten over ludodidactiek of zelf ook serious games leren ontwerpen? Neem dan contact op met het  Expertise centrum van de HKU

Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012