Kenniscentrum

LAAT MAAR LEZEN

Lees meer

Kerndoelen Laat maar Lezen

Het ministerie van OCW heeft voor alle vakken in het Primair Onderwijs kerndoelen geformuleerd. In de kerndoelen is aangegeven wat in elk geval aan alle leerlingen moet wroden aangeboden in de periode dat zij het basisonderwijs bezoeken. De kerndoelen zijn globale aanwijzingen. Ze geven geen zicht…

Lees meer

Didactiek

Wat moet ik dan schrijven?

In mijn groep zitten kinderen die niet gemakkelijk tot schrijven komen. Wat heb ik aan Laat maar Lezen bij mijn begeleiding van deze kinderen? Het witte papier kan soms en bij sommige kinderen een blokkade oproepen. ‘Wat moet ik dan schrijven?’ Laat maar Lezen gebruikt…

Lees meer

LmL training

{afbeelding_1}Wil je aan de slag met creatief schrijven?
Zoek je, samen met je collega’s, een cursus waarin je leert creatief schrijven een plek te geven in je onderwijsaanbod?
Wil je weten hoe creatief schrijven een bijdrage kan leveren aan de leesontwikkeling en aan culturele vorming?
Ben je…

Lees meer

LAAT MAAR ZIEN

Lees meer

Vormgeven in strip

{afbeelding_1}Wanneer je kinderen wil ontwikkelen in vormgeven dan is het belangrijk dat je weet wat vormgeven precies inhoudt. In het boek Laat maar zien van Van Onna en Jacobs, 2017, wordt dat haarfijn uiteengezet. Sinds kort wordt het vormgevingsmodel ook in strip uitgelegd. Download hier Mees &…

Lees meer

Procesgerichte didactiek in film

De procesgerichte didactiek, de basis van alle lessen bij Laat maar Leren, is geïntroduceerd door Jos van Onna. In het boek Laat maar zien (Van Onna en Jacobse, 2017) wordt deze vernieuwende didactiek uitvoerig beschreven. Wil je een praktijkvoorbeeld van de procesgerichte didactiek? Bekijk dan de…

Lees meer

Leerplankader SLO en Laat maar Zien

Gemeenschappelijk vertrekpunt
Het uitlijnen van het onderwijs in de kunstzinnige vakken in het kader van cultuureducatie is voor veel scholen een lastige klus. Om de neuzen één kant op te krijgen heeft SLO een algemeen kader ontwikkeld, het Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie. Hiermee worden…

Lees meer

Kerndoelen Laat maar Zien

Het ministerie van OCW heeft voor alle vakken in het Primair Onderwijs kerndoelen geformuleerd. In de kerndoelen is aangegeven wat in elk geval aan alle leerlingen moet worden aangeboden in de periode dat zij het basisonderwijs bezoeken. De kerndoelen zijn globale aanwijzingen. Ze geven geen zicht…

Lees meer

Kennisbasis

De kennisbasis, opgesteld door de HBO raad, beschrijft wat startbekwame leraren absoluut aan parate kennis in huis horen te hebben. Of ze nu hebben gestudeerd in Hengelo of Den Haag, in Leiden of in Leeuwarden. En dat geldt ook voor het vak beeldend onderwijs.

In de kennisbasis van beeldend…

Lees meer

Formulieren

Hier vind je formulieren die je kunnen helpen bij het plannen, uitvoeren en evalueren van beeldende lessen en het beoordelen van het beeldend werk van de kinderen. Er zijn ook formulieren die je kunnen helpen bij de aanschaf en het beheer van materiaal en gereedschap.

  • Lesbeschrijvingsformulier…
Lees meer

Bronnen

Lees meer

Schoolbrede projecten

Zoek je een beeldend project voor een creatieve (mid)dag? Wil je school-breed werken aan beeldende producten? Probeer je thematisch werken te versterken met beeldende activiteiten? Bekijk dan een van onze school-brede projecten. Een school-breed project bestaat uit vier lessen, die qua niveau…

Lees meer

Didactische tips

Materialen en gereedschappen

Materialen aanschaffen en beheren is voor menig basisschool een steeds terugkerend probleem. Hoe vervelend is het als je een les wil geven, maar het materiaal is net op. Of je hebt thuis een les voorbereid die mooi aansluit bij het thema van de week, maar je collega…

Lees meer

LmZ training

Wil je alle teamleden enthousiast krijgen voor een methode?
Zoek je, samen met je collega’s, een cursus waarmee je beeldende vaardigheden kunt vergroten?
Ben je benieuwd hoe je met je team een eigen leerlijn kunt maken?
Of wil je meer zekerheid in je eigen creatieve vermogen?

 

{afbeelding_1}…

Lees meer

LmZ instructiekaarten

In 8 visuele stappen naar een beeldend product

{afbeelding_1}

Een Bevo instructiekaart is een gelamineerde kaart waarop in tekst en beeld het maakproces van een beeldend product wordt uitgelegd. Er zijn 28 verschillende kaarten. Elke kaart behandelt een gangbare techniek voor de basisschool.

De…

Lees meer

Ludodidactiek

{afbeelding_1}Wij produceren en delen tegenwoordig allemaal content via games, web en social media. Met deze actieve vorm van cultuurparticipatie laten wij nieuwe vormen van spelen, communiceren en leren zien. Deze ‘nieuwe geletterdheid’ beperkt zich niet tot het gebruik van digitale media, maar…

Lees meer

Bekijk het maar beeldaspectenspel

4 manieren om al spelend de beeldaspecten te leren

Bekijk het maar is een kaartspel waarmee je actief de beeldaspecten leert (her)kennen, toepassen en analyseren.

{afbeelding_1}In dit spel koppel je speelkaarten met beeldende begrippen aan speelkaarten met afbeeldingen. Als je een…

Lees meer

Tell your art tale museumspel

Tell your ARTtale. Een ideaal leerzaam spel om met groepen een museum te bezoeken en actief naar kunst te kijken.

Tell your ARTtale is een fantastisch spel om te spelen tijdens een bezoek aan een musea voor beeldende kunst of een kunstinstellingen. Het motiveert de spelers tot het kijken naar…

Lees meer

MIJN LEERLIJN

Lees meer
Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012