Zoeken in lessen


Laatste lessen


Ik ben al 400 jaar oud Lezen
groep 5-6 | Poëzie | poëzie, rondeel | Klank | Geletterdheid, Taalbeschouwing | gemiddeld | 45 minuten

Verplaats je in een heel oude boom. Schrijf op wat hij of zij allemaal heeft meegemaakt. Welke gebeurtenissen komen steeds weer terug? Maak er een gedicht (rondeel) van.

Kleine Bever schrijft ‘t op Lezen
groep 1-2 | Proza zakelijk | proza, woordkaartje | Woord | Geletterdheid, Taalbeschouwing | gevorderd | 50 minuten

Schrijf een woord dat je goed als echo kunt gebruiken op twee woordkaartjes. Speel daarna het Echo-spel.

Wat een Poppen Cast (Elout Hol) Zien
groep 7-8, groep Voortgezet onderwijs | 3D | toegepaste vormgeving | Compositie, Vorm | Karton, Textiel draad- touwsoorten | gemiddeld | 90 minuten

Maak een sprekende pop van grijsboard en speel samen met je groepsgenoten een scene vanuit de karakters.

Van verzameling tot museum Zien
groep 7-8 | 2D | toegepaste vormgeving | Compositie, Kleur, Vorm | Karton, Papier | gemiddeld | 90 minuten

Richt met je groepsgenoten een expositie van schilderijen in met als uitgangspunt 'tegenstelling'. Bepaal samen de kleuren van de wanden en de manier van ophangen.

Een gekleurde voorstelling Zien
groep 7-8 | 2D, 3D | voorstelling | Ruimte, Textuur | Pen en inkt, Plakkaatverf, Viltstift | gemiddeld | 90 minuten

Maak samen met een klasgenoot van papier een theater voor een zelfgekozen voorstelling. Laat met de plattegrond zien waar het publiek zit en teken met pen meerdere decorlagen die je voor- en achter elkaar plaatst om ruimte te suggereren.

Brief aan meselfie Lezen
groep 7-8 | Proza expressief | proza expressief, brief | Tekst | Geletterdheid, Taalbeschouwing | gemiddeld | 60 minuten

Schrijf een brief aan jeselfie. De brief bewaart jouw juf of meester veilig opgesloten in een kistje samen met de brieven van de andere kinderen. Volgend jaar komen jullie terug om je eigen brief te lezen en te ontdekken wat er uitgekomen is en wat niet. 

Lekker zingen! Snap je? Lezen
groep 7-8 | Poëzie | poëzie, rap | Klank , Zin | Geletterdheid, Mondelinge communicatie, Taalbeschouwing | gemiddeld | 120 minuten

Schrijf een rap over een uitvinding die de tekst van Akwasi over breuken in ‘Snapje’ vervangt. 

Kunst in de klas Lezen
groep 3-4 | Poëzie | poëzie, triolet | Tekst | Geletterdheid, Taalbeschouwing | gemiddeld | 90 minuten

Schrijf een gedicht (triolet) over hoe je iets kunt maken. 

Terug naar boven
© 2017 Stichting Beeldend Onderwijs

Van werken van beeldend kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012